Розвиток критичного мислення учнів та інноваційно-творчий пошук учителя
19 березня 2015 року в Хотинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 1 відбувся районний семінар учителів історії та суспільствознавства загальноосвітніх навчальних закладів Хотинського району з проблеми: «Розвиток критичного мислення учнів та інноваційно-творчий пошук учителя».
Учні школи презентували візитку школи «Рідна школа – це затишок милий». Відкриваючи семінар, Василенко Г. М., методист РМК, зазначила, що в умовах модернізації суспільства процес навчання націлений на створення умов для самовизначення й самореалізації особистості, на досягнення конкретних результатів у вигляді сформованих умінь і навичок, узагальнених способів діяльності, соціально-значущих компетенцій, у тому числі й уміння критично мислити. Ще Конфуцій говорив: „ Навчання без міркування – марна праця”. Важливо, щоб учні не просто запам’ятовували навчальний матеріал, а запитували, досліджували, творили, інтерпретували за його змістом.
Наступним етапом семінару стала екскурсія у шкільний музей імені Б. С. Курлікова. Екскурсоводи, учениці 9 класу Рибак О., Дудка А., Гарбуз В., розповіли гостям про життєвий та творчий шлях митця. Ознайомили з експозицією музею, яка складається з 4 розділів: «Дитячі роки», «В'язень ГУЛАГу», «У сімейному колі», «Нагороди». Учасники семінару мали змогу переглянути виставку картин, які чітко вирізняються тематичною довершеністю і розмаїттям барв. Екскурсоводи зазначили, що унікальними експонатами музею є особисті речі художника.
Після цього учасники семінару відвідали відкриті уроки: урок правознавства в 9 класі на тему: «Адміністративне правопорушення» (вчитель історії та правознавства Хоменко Н. В.); урок історії Стародавнього світу в 6 класі на тему: «Пунічні війни» (учитель історії Шевчук Д. О.).
Відкриваючи учнівську конференцію на тему: «Розвиток критичного мислення при підготовці конкурсів-захистів учнівських науково-пошукових робіт», учитель історії Шевчук Д. О. зазначив, що педагог має орієнтуватися на використання таких педагогічних технологій із допомогою яких не просто поповнювалися б знання й уміння з історії та правознавства, а й розвивалися такі якості школярів: пізнавальна активність, самостійність, уміння творчо виконувати завдання. Застосування дослідницького підходу в навчанні спрямовано на становлення в школярів досвіду самостійного пошуку нових знань і використання їх в умовах творчості, а дослідницька практика школярів розширює зміст їхньої освіти й удосконалює підготовку до майбутньої діяльності. Учні, які презентували творчі роботи (Солодкий М. – учень 11 класу, Вольський О. – учень 10 класу, Рибак О., Гуменюк Я., Галицька Х., Гарбуз В., Лисиця С., Дудка А., Сметаніна А. – учні 9 класу, Антонов А. та Чабан А. – учні 8 класу, Попова К. та Горбова К. – учні 7 класу) відмітили, що науково-дослідницька та пошукова діяльність розвиває самоосвітню компетенцію, яка виховує внутрішню дисципліну, відсутність страху перед аудиторією, вміння самоорганізуватися, планувати свою діяльність, обирати власні способи вирішення проблеми й давати об’єктивну оцінку своїм здобуткам.
Підсумком семінару стала творча дискусія: «Практичні аспекти застосування методів критичного мислення на уроках історії».
Загородня Л. Л.,
заступник директора з виховної роботи
Хотинської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1
|